PrickigKatts Bildblogg

Sommar morgon

20120706-064852.jpg

Jag sitter på tvetagården strax utanför södertälje och förundras över hur vacker den svenska sommaren är.
Jag vet att det låter rätt fånigt men psalmen en vänlig grönskas rika dräkt får en ny betydelse, den har verkligen smyckat dal och ängar, grönsan alltså, fåglarna sjunger så att det värker i bröstet …på mej , jasminen vajar i vinden och päronen har börjat att forma små perfekta frukter i sitt träd.

Ja du vet det är en sådan där morgon som, trots att det inte är galet soligt eller alldeles tokigt varmt så är det bara så där vackert att leva vara och andas.En helt ny dag! Som dom sjunger i den där Disney filmen , en helt ny dag för dej och mej!,,,

Tvetagården är svensk sommar så som vi minns den från Emil och Ida , barnen i bullerbyn och så som jag har haft turen att uppleva svensk sommar, när jag var en alldeles pytteliten människa.det är grus och gräs, bersåer och verandor, vildvuxna lupiner och jasminbuskar, flagga på förstukvisten och almar i uppfarten mot huset, och det bästa av allt, det kostar 250 kr per natt och självklart är gården omgärdad av björkar.
Men vill jag poängtera, här finns kanot uthyrning Army tält, närbelägenväg ,källsortering och självklart klotgrill också, bara så att inget skall fattas den som inte är fullt lika Bond romantisk som det uppdagas att jag nu är.

Det är mornar som denna som jag på allvar tror att jag ska flytta ut till landet skaffa får, skriva dikter , tonsätta dom , klippa fåren, tova hattar av ullen och väva bonader av det egenhändigt spunna linet och för övrigt mest bara stå i bersån med en kaffekopp eller ett glas bubbel och konversera mina fantastiska gäster så som i bilden hipphipphurra av Ancker är det väl? …en av Skagenmålarna hur som helst.
Det är mornar som den här som jag tror att jag är en vitklädd konstnär som är ämnad för lantliv..
Det brukar gå över,. Förmodligen redan till frukost, när det går upp för mej att mjölken är slut och att närmaste snabblivs ligger en halvtimme bort , om inte förr så när jag minns att jag faktiskt inte kan tonsätta eller äns sätta upp vävstolen, det där med att solva och skeda är inte min grej, som jag minns det.
Men tills dess , sitter jag här ensam med fåglarna sjungandes runt huvudet, uppfångad i mina tankar och funderingar, öppen för vad naturen har att säga, ta det lugnt hetsa inte upp dej, andas , njut och stressa inte, livet är i grunden ganska vackert, stanna bara upp och se det ibland så ska du se att det ordnar sej…typ något sådant är det den vänliga grönskan berättar just denna juli morgon i utkanten av Södertälje på gården som heter Tvetagården och som kostar 250 kr per natt.

Ha en alldeles underbar dag och hör vad den vänliga grönskan säger; se till att ha mjölk hemma så kan du drömma längre och glöm för all del inte att Andas!

Puss m

20120706-064452.jpg

20120706-064505.jpg

20120706-064529.jpg

20120706-064557.jpg

20120706-064617.jpg

20120706-064650.jpg

This entry was published on juli 6, 2012 at 4:44 f m and is filed under Uncategorized. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Kommentera

